Pozycjonowanie a świadomość usługobiorcy...
Podczas wielu rozmów z klientami zauważyłem, że pozycjonowanie w ich świadomości, to zabiegi polegające na osiągnięciu najwyższych pozycji w wyszukiwarce Google na kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt fraz związanych z ich branżą. Ten sposób pozycjonowania jest atrakcyjny dla wielu firm SEO, ale niekoniecznie dla ich klientów. Dlaczego? Wyobraźmy sobie startujący sklep z monitorami komputerowymi. W 99% przypadków, właściciel sklepu chce być na pierwszej pozycji pod frazą „monitory”. Bardziej kreatywni dodają jeszcze kilka fraz typu: „monitory lcd”, „monitory komputerowe”, „lcd”, „komputery”, „sklep z monitorami”. Wycena tych fraz oraz przewidywany czas konieczny do osiągnięcia wysokich pozycji wprawia w zakłopotanie niejednego biznesmena. W grę wchodzą tysiące złotych, a skuteczność tych fraz jest nieadekwatna do nakładu finansowego na pozycjonowanie. Problem w tym, że mimo dużej ilości wejść, sprzedaż może być słaba. Klienci, którzy chcą kupić monitor, wiedzą czego szukają. Dlatego warto zająć się pozycjonowaniem na frazy bardziej konkretne, na nazwy oferowanych modeli. Użytkownik wpisujący hasło „monitory”, najczęściej szuka informacji ogólnych o monitorach i będzie unikał sklepu internetowego z monitorami. Na tym etapie poszukiwań nie zdecyduje się na zakup nieznanego modelu. Istnieje pewien procent potencjalnych klientów, którzy szukają sklepu internetowego pod frazą „monitory”, ale to akurat grupa konsumentów, którzy wybierają najtańszą ofertę z możliwych. Rzucanie się na ogólne i konkurencyjne frazy ma sens w końcowej fazie pozycjonowania, najlepiej w sytuacji, kiedy nasz sklep zawiera także obszerne wiadomości z branży. Dla wielu sklepów jest to nieosiągalne, a na pewno nieopłacalne. Sytuacja w branży SEO oraz rosnąca konkurencja na rynku e-commerce sprzyja promowaniu technik szerokiego pozycjonowania, czyli pozycjonowanie long tail.
Fragment "reklamy" serwisu badzpierwszy.pl w tvn. Jak widać, temat potraktowany pobieżnie, lecz co można zrobić w 1 minutę?
Poniżej fragment wywiadu z Bartoszem Berlińskim na temat Long Tail Seo.
Dodaj komentarz