Wyniki dopasowane do użytkownika
Kolejna aktualizacja wyszukiwarki Google jest kolejną próbą personalizacji i dostosowania wyników wyszukiwania do użytkownika. Do listy wyników wyszukiwania fraz związanych z działalnością stacjonarną dodawane są wyniki lokalne. W praktyce ogranicza się to do wyświetlenia mapki z zaznaczonymi firmami świadczącymi usługi związane z szukanymi frazami. Mapka generowana jest na podstawie lokalizacji adresu IP, z którego łączy się użytkownik. Oznacza to, że użytkownikom serwuje się różne wyniki, co komplikuje obsługę i rozliczanie usługi pozycjonowania. Wyniki, poza tym, że w większości przypadków zupełnie bezużyteczne, są poprawne tylko wtedy, gdy łączymy się z adresu IP przypisanego do naszej lokalizacji. Zastosowanie serwera proxy bądź łączenie się z internetem drogą satelitarną sprawia, że wyniki są nieprawdziwe. Aktualizacja obejmuje nie tylko frazy określające geolokalizację – np. pizzeria Kraków – ale także frazy ogólne – np. pizzeria.
Problem w tym, że promowane miejsca znajdują się ponad 50km od punktu, z którego wpisywałem szukane frazy. Zjawisko występowało podczas szukania różnych fraz typu kino, fryzjer, restauracja, bank, itp. W polskich realiach jest to odległość niemal zaporowa, a podejrzewam, że wyniki na ścianie wschodniej będą jeszcze bardziej nieprzydatne. W TOP10 mamy nadal 10 wyników naturalnych, ale dochodzą do tego jeszcze filmy i animacje z serwisu youtube, grafika, mapka z firmami, na dole strony podpowiedzi fraz związanych z wyszukiwaną tematyką, a przed wynikami zdarzają się frazy pokrewne.
Nie jestem w stanie jednoznacznie określić, czy są to zmiany pozytywne. Dla mnie – nie bardzo. Dla zwykłego użytkownika – kto wie. Podpowiadanie fraz pokrewnych zaburza naturalne zjawisko long tail. Administratorzy stron notują spadek wejść z long taila, między innymi właśnie ze względu na stosowanie podpowiedzi i wyświetlanie linków do wyszukiwania pokrewnych haseł. Po raz kolejny branża SEO musi dostosować się do zmian, które po raz kolejny komplikują życie zwykłym użytkownikom oraz specjalistom SEO.