Aktualizacja PR wcześniej
Co rusz Google zaskakuje nas czymś nowym. 28 mają była kolejna, lecz niespodziewana aktualizacja Page Ranku. Oczywiście tego, który widzimy, czyli Toolbar Page Rank, bo jest to wskaźnik zmieniający się na bieżąco. Ciągłe przeliczanie PR powoduje, że TPR bywa nieaktualny, stąd też pewne mylne wnioski wyciągane na podstawie analizy wpływu PR na pozycjonowanie. Porównywanie mocy dwóch podobnych stron, ale o różnym PR może nie dać prawdziwych wyników.
Mimo że PR nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w Google, każda aktualizacja jest odbierana z wielkim podnieceniem w światku SEO. Na forach rozwijają się liczne wątki, w których użytkownicy piszą, o ile „wzrosło” lub ile „poleciało”. Po ostatniej aktualizacji, ta wydaje się być niezwykle łaskawa. Znów nie można wyciągnąć jednoznacznych wniosków, co należy zrobić, aby osiągnąć długi zielony pasek. Nie ma reguły na otrzymanie wysokiego PR.
Ta aktualizacja przebiegła już na większej próbce w moich zasobach i pewne zależności widać. Domeny agresywnie linkowane „ze wszystkiego” otrzymały co najwyżej PR1-3. Z n/a lub 0. Jedna domena linkowana równie agresywnie, lecz z uwzględnieniem tematyki wskoczyła na PR4. Także te domeny, które zostały pozostawione same sobie, czyli między innymi prywatne blogi, wskoczyły znacznie wyżej niż się można było tego spodziewać. Rekordem jest PR4 i BL1, ale przy unikalnej i dobrej treści.
Ta aktualizacja PR była bardzo łaskawa i objęła także podstrony serwisów, co jest również pewną wskazówką, jak tworzyć lepsze strony. Wewnętrzne linkowanie i tematyka linków zewnętrznych jest dziś priorytetowa, jeśli planujemy uzyskać ładny PR. Odnoszę wrażenie, że Google coraz lepiej sobie radzi z rozpoznawaniem tematycznego powiązania między stronami i potrafi coraz lepiej wyłapać domeny linkowane sztucznie. W jaki sposób? Jeśli dziennie mamy 20 wejść na stronę, a do strony przybywa 100 linków, to może oznaczać, że jest linkowana sztucznie. Są wyjątki, gdy wypuszczamy popularną skórkę do darmowego CMSa, lub gdy nasz artykuł na popularnej stronie jest często kopiowany wraz z linkami na inne strony. Algorytm jest ciągle udoskonalany, więc i nauczy się tego. Jedno jest pewne, era spamów się kończy. Bezwartościowe strony zastępowane są tematycznym zapleczem, chociaż nie wszystkie projekty posiadają wartość merytoryczną.
Przeliczenie PR nastąpiło trochę niespodziewanie, gdyż przyzwyczailiśmy się do kwartalnych zmian i następna miała być dopiero w lipcu. Jeśli w przeciągu kilku nastęnych dni nie nastąpi ręczna moderacja lub rekalkulacja, to można życzyć sobie kolejnych takich zmian.